Waar kunnen wij je bij helpen? 


Op deze pagina vind je de antwoorden op onze meestgestelde vragen. Om het zoeken zo gemakkelijk mogelijk te maken, zijn alle antwoorden geordend per onderwerp. Mocht het antwoord op jouw vraag er toch niet bij staan? Neem dan contact met ons op. 

Wil je gegevens aanpassen? Regel het gemakkelijk en snel zelf, door in te loggen op ons klantportaal.

Mijn Qwat Energy  > 

FAQ's per onderwerp

Energiemarkt

Vragen over de huidige energiemarkt en energieprijzen? De antwoorden vind je hier

Contractaanvraag

Hier vind je alles over het aangaan van een energiecontract met 

Qwat Energy


Energiecontract

Lees meer over het energiecontract dat wij aanbieden

​​

Slimme meter en meterstanden

Alles over jouw energiemeter(s) en de kosten die je betaalt aan de netbeheerder.

Mijn factuur en betalen

Heb je een vraag over je energiefactuur of het betalen ervan? Het antwoord vind je hier.

Terugleveren

Wek jij zelf energie op en wil je terugleveren? Hier lees je er meer over.

Onze top 5 meest gestelde vragen

Het maandelijkse voorschot dat je ontvangt, berekenen wij op basis van je standaard jaarverbruik (SJV) of het verwachte jaarverbruik (VJV). Daarbij wordt gebruik gemaakt van  profielfracties  per uur, welke zijn vastgesteld door de netbeheerder. Door het jaarverbruik (SJV/VJV) te vermenigvuldigen met de profielfractie van de betreffende maand, berekenen wij iedere maand het verwachte verbruik waarmee het voorschot wordt bepaald. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je voorschot in de winter hoger is dan in de zomer.  

Hieronder zie je een indicatief overzicht van de profielfracties voor kleinverbruikers per maand in 2023:


Bij de berekening van het voorschotbedrag voor kleinverbruik aansluitingen moeten we rekening houden met verschillende kosten. Daarom is je uiteindelijke voorschotbedrag opgebouwd uit de volgende 5 onderdelen:

  1. Levering
    De energielevering wordt als volgt berekend: 
    Verwacht maandelijks verbruik x verwachte leveringstarieven 

    De leveringstarieven zijn inclusief:
    -   Inkoopvergoeding
    -   Onbalans
    -   Garanties van Oorsprong

  2. Teruglevering 
    De teruglevering wordt als volgt berekend:
    Verwachte maandelijkse teruglevering x verwachte terugleveringstarieven

    De terugleveringstarieven zijn inclusief:
    -   Inkoopvergoeding
    -   Onbalans

  3. Vaste leveringskosten 
    Dit is het vastrecht dat per maand in rekening wordt gebracht.

  4. Energiebelasting
    De energiebelasting wordt in je maandelijkse voorschotbedrag berekend op basis van 1/12 deel van je SJV of VJV. Op de jaarafrekening wordt dit gecorrigeerd op basis van je werkelijke jaarverbruik. 

  5. Netbeheerderskosten
    De netbeheerder in jouw regio stelt jaarkosten vast voor jouw aansluiting. Wij berekenen deze kosten daarom als volgt door:
    Netbeheerderskosten per jaar : 12 maanden x aantal dagen van de betreffende maand

Hoewel deze website mogelijk gekoppeld is aan andere websites, impliceren wij geen directe of indirecte goedkeuring, associatie, sponsoring, instemming of aansluiting bij een gekoppelde website, tenzij dit specified wordt vermeld.

Je moet de wettelijke verklaringen en andere gebruiksvoorwaarden van elke website die je bezoekt via een link vanaf deze website goed doornemen. Jouw link naar andere off-site pagina's of andere websites zijn op eigen risico.

Wanneer je een slimme meter hebt en deze goed werkt, rekenen we na afloop van iedere maand jouw werkelijke verbruik af. Dit betekent dat je op je voorschotfactuur náást het voorschotbedrag voor de aankomende maand, ook de afrekening van de afgelopen maand terugvindt. Bekijk hier ook onze voorbeeldfactuur met uitleg.

 Deze maandafrekening werkt als volgt:
Stap 1:      Het voorschotbedrag over de betreffende maand wordt in zijn geheel teruggegeven:

                     -    Verwacht verbruik x verwachte leveringtarieven    
                     -    Verwachte teruglevering x verwachte terugleveringstarieven

 Stap 2:      Het daadwerkelijk verbruik wordt in rekening gebracht:
                    -   Daadwerkelijk verbruik x daadwerkelijke leveringstarieven betreffende maand    
                    -   Daadwerkelijke teruglevering x daadwerkelijke terugleveringstarieven betreffende maand. 

 Omdat wij jouw werkelijke verbruik pas kunnen afrekenen aan het einde van de betreffende maand, ontvang je als nieuwe klant de eerste twee keer een voorschotfactuur met daarop alleen een voorschot. Vanaf de derde voorschotfactuur zal het werkelijke verbruik over de voorgaande maand worden afgerekend.

 In onderstaand overzicht zie je wanneer je een voorschot en/of afrekening ontvang en voor welke perioden:


De jaarafrekening ontvang je binnen zes weken na afsluiting van het jaar of einde levering. Hierop vindt de afrekening plaats van het daadwerkelijke verbruik, aan de hand van de meterstanden (zowel bij slimme als bij conventionele meters).

Op de jaarafrekening vinden ook een aantal correcties plaats:

  1. Energiebelasting
    Het eerdere verwachte verbruik wordt vervangen door het daadwerkelijke verbruik en ook je teruglevering wordt gesaldeerd. 

  2. Verbruik 
    Verbruiken worden definitief gemaakt op de jaarafrekening. Wanneer er sprake is van een conventionele meter zonder meterstanden of een technisch niet uitleesbare meter, zal er een berekende stand worden gebruikt voor de jaarafrekening. Deze berekende stand is gebaseerd op eerdere jaren en verbruiken per jaar.

  3. Leveringstarieven 
    De leveringstarieven worden gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd op de volgende onderdelen. 
            -   Marktprijzen en gemiddelde marktprijzen    
            -   Inkoopvergoedingen
            -   Onbalans

Wanneer er op één van de onderdelen een correctie plaatsvindt, dan kan dit betrekking hebben op meerdere periodes binnen de jaarafrekening. 

Na het afronden van de jaarafrekening wordt de betreffende leveringsperiode volledig afgesloten.

Voor alle elektriciteit die je meer opwekt dan verbruikt geldt een terugleververgoeding die gelijk is aan de EPEX Day Ahead gewogen gemiddelde uurprijs. Daarnaast betaal je ook een inkoopvergoeding voor teruglevering per kWh. 

Regel het gemakkelijk zelf via Mijn Qwat Energy!


Wijzig eenvoudig zelf je persoonlijke gegevens of je contactgevens. Log in op het Qwat Energy klantportaal en regel de praktische zaken gewoon zelf.  

Mijn Qwat Energy  >rrr

Contact met Qwat Energy

  Bellen

Maandag t/m vrijdag van 09.00 - 12.00 uur & van 13.00 - 17.00 uur.

085-6255718

  Bericht

Of stuur ons een bericht met je vraag via ons contactformulier.

Contactformulier

  Email

Stuur je ons liever een e-mail? Geen probleem. 

klantenservice@qwat-energy.nl